مروری بر شاخصه‌های «تخصص‌» و «تعهد» / لفاظی با واژه «تکنوکرات»، اوج هنر افراد ظاهرا انقلابی!/ تعریف
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

مروری بر شاخصه‌های «تخصص‌» و «تعهد» / لفاظی با واژه «تکنوکرات»، اوج هنر افراد ظاهرا انقلابی!/ تعریف رهبر انقلاب از تکنوکراسی چیست؟

 

آنچه برخی رسانه‌ها و بازیگران نوپای صحنه سیاست کشور به آن می‌پردازند و گویا پس از سپری شدن تاریخ مصرف برچسب های پیشین به آن روی آورده اند لفاظی با واژه «تکنوکرات» برای به حاشیه‌راندن عملکرد عمیقا مسئله دار ۸ سال گذشته خود است … کسانی که متر به دست گرفته اند و درازای دیانت دیگران را اندازه می گیرند چگونه از این تهمت زنی ها شرم نمی کنند؟ کسانی که داعیه رویکرد گفتمانی شان گوش فلک را کر کرده است پاسخ دهند تقطیع و مصادره به نفع کردن سخن افراد در کجای گفتمان انقلاب و اسلام قرار دارد؟

تخصص‌گرایی در کنار تعهدگرایی به طور توأمان می‌توانند در جهت پیشبرد آرمان‌های نظام اسلامی کارساز باشند. تعهدی که در پیشینه خویش و یا آینده پیش‌رویش عاری از تخصص باشد، عملا کار را پیش نمی‌برد و اگر کسی با این مختصات تصدی‌گری مسئولیتی را بپذیرد، یعنی عملا همان تعهد را هم نداشته که بر چنین جایگاه نیازمند تخصصی تکیه زده است. نظام اسلامی ما، بر هردوی این مؤلفه‌ها تکیه می‌کند و تاکید دارد که استفاده از ابزار ولو به شکل صحیح اما در جهت و هدف غیر ارزشی و همراه با حواشی غیر دینی مردود است. این نگرش، نگاه بلند جمهوری اسلامی به مسأله کارآمدی و ابزارهای آن محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)، با اشاره به بحث وابستگی به نفت و نیاز به برنامه‌ریزی از دولت‌های پیشین فرمودند: «من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان “تکنوکرات” لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟! بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا می‌کنند».

عدم وابستگی به نفت از جمله مقولاتی است که از سال‌ها پیش در ادبیات اقتصادی و سیاسی رایج شده است و همچنان در این زمینه نیازمند تلاش جدی و روزافزون هستیم. همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کرده‌اند، در دولت‌های گذشته چنین تفکری رایج نبود و باور مسئولینی که خود را متخصص و متبحرتر از همه در امور جاری و استراتژیک کشور می‌دانستند وجود نداشت. البته اینکه آنها خودشان را تکنوکرات می‌دانستند نیز نشأت گرفته از همان گرته‌برداری ناقص از مدل‌های غربی و بی‌توجهی به مبانی دینی و بومی و دریک کلام «اوهام» بود، چراکه هنوز هنر مدیریتی این حضرات تکنوکرات کارگزارانی با فشارهای اقتصادی و تورم ۵۰درصدی فراموش نشده است. این‌چنین است که باید گفت عملکرد این آقایان علاقمند به مفهوم تکنوکرات، در برخی حوزه‌ها کاملا عملکرد مخالف تخصص‌گرایی و پویایی مدیریتی بود.

در این میان اما آنچه برخی رسانه‌ها و بازیگران نوپای صحنه سیاست کشور به آن می‌پردازند و گویا پس از سپری شدن تاریخ مصرف برچسب‌های پیشین به آن روی آورده اند لفاظی با واژه «تکنوکرات» برای به حاشیه راندن عملکرد عمیقا مسئله دار ۸ سال گذشته خود است. مشخص است که فارغ از تعابیر فلسفی و ادبی، باید دانست اگر کسی به فن‌سالاری در بستر تعهد بها بدهد، همان خواسته اصیل انقلاب اسلامی را آشکار و اجرایی ساخته است. رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۱، در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره این‌گونه می‌فرمایند: «تحصیلات متنوع و مختلف، کارگزاران جامعه و متخصصین را درست می‌کند و به اصطلاح، تکنوکرات‌ها را به وجود می‌آورد. و به عبارت دیگر کسانی را که امور اداره‌ی صنعتی و فنی و علمی و اداری و سازمانی تشکیلات گوناگون را اداره خواهند کرد به وجود می‌آورد.». حال این تعبیر رهبری از شکل‌گیری تکنوکرات‌ها و متخصصین را در کنار مؤلفه‌های ارزشی نظام اسلامی قرار دهید تا به پازل نیروی متعهد ـ متخصص نظام اسلامی برسید. استفاده از ابزارهای روز و روش‌های نوین اجرایی و مدیریتی و فنی در مسیر اهداف کلان جمهوری اسلامی و با حفظ ارزش‌های مطلوب آن، دستاورد مهمی است که در نظام متبلور می‌شود.

قالیباف که این روزها به علت تاکید بر ضرورت توجه به اسلوب مدیریت در اداره کشور مورد لطف مدعیان بصیرت قرار گرفته است، نیز  در تعریف خویش از تکنوکراسی عنوان می‌کند: «باید بتوایم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم»، یعنی نفس ابزارگرایی و فن‌سالاری در قالب آرمان‌های نظام اسلامی مطلوب تلقی می‌شود.  قالیباف  فن‌سالاری را برای پیاده سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی جایز می‌شمارد، اما گویا عده ای از فرط باتقوایی بسیار(!) دوست ندارند این بخش از سخنان وی را را هم دنبال کنند که آرمان الهی مشخصه تمایز دهنده تخصص‌گرایی قالیباف با تکنوکراسی صرف است.
محمدباقر قالیباف هم چنین در نقد  دولت کارگزاران  عنوان می‌کند: « توسعه ما باید توسعه ای از جنس تعالی باشد نه توسعه ای که صرفا جنبه مادی دارد. بنده هیچ وقت منکر تلاش هایی که در گذشته شده است نیستم. اما جامعه ما یک جامعه اسلامی است و وقتی روابط اسلامی می شود که در سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیز همه این موضوعات را لحاظ کنیم».

پس باید انصاف را به خرج داد و دید که اگر کسی یک نگاه فن‌محور به مدیریت دارد، ارزش‌ها در اندیشه او کجا قرار دارد و بر این اساس در مورد وی قضاوت کرد؛ اما برخی بیشتر علاقمندند از واژه‌ها به یکدیگر نقبی بزنند و هیاهو ایجاد کنند. مشخص است که بی تقوایی و حب قدرت باعث چنین تهمت زنی می شود. کسانی که متر به دست گرفته اند و درازای دیانت دیگران را اندازه می گیرند چگونه از این تهمت‌زنی‌ها شرم نمی کنند؟ کسانی که داعیه رویکرد گفتمانی شان گوش فلک را کر کرده است پاسخ دهند تقطیع و مصادره به نفع کردن سخن کسی در کجای گفتمان انقلاب و اسلام قرار دارد؟

نکته ای که برخی از آن عامدانه می گذرند این است که زمانی که رهبر انقلاب شاخصی تحت عنوان امتیازات دولت فعلی منهای معایب او را برای دولت آتی مطرح می‌کنند، دقیقا نیاز به تخصص‌گرایی و مدیریت صحیح در ذهن خطور می‌کند. سوء تدبیرهایی که از دولت نهم و به ویژه دهم ساطع شد، نشان‌دهنده نداشتن همان بُعد تخصص‌گرایی است و البته زمانی که غیرمتخصصی بر مَسندی جای بگیرد، تعهد وی برای قبول تصدی آن مسند نیز دچار ابهام می‌شود.

فردا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:سرخس, قالیباف, تکنوکرات, انتخابات92, :: 1:30 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 128
بازدید هفته : 179
بازدید ماه : 176
بازدید کل : 55804
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1